Big NO!

4 kommentarer
Folk kanske kallar oss hårda men det skiter vi i.

 Idag blev jag lite arg på Christoffer.
vi har sagt att vi ska hålla socker borta från elton så länge det går. 
Så onödigt att låta små bebisar äta sånt när dom endå inte vet vad det är. Och dumt att göra dom beroende så tidigt.  
Nu är det ju socker i väldigt mycket idag men när jag pratar om det nu är det bla glass, godis, saft, Fika bröd, läsk osv osv. Listan kan göras lång.

Jag vill gärna att det han ska få i sig bra mat också. 

Typ korv med lite kötthalt finns inte på kartan att jag skulle köpa hem hit.- BIG NO
över 78 % köper vi alltid. Gärna ännu mera. 
Förstå vad mycket annat skit som är i dessa korvar, tillsatser, e ämnen och kemikalier. 
Inte undra på att folk blir sjuka. 
Dessutom smakar de skit.

En sak till. 
juice-big NO!  
Pressar hellsjälv och ger honom. (apelsin)

 Färdig mat - BIG NO
lagar den mesta maten från grunden. Mycket bättre Och smakar mycket Godare! 

Skräpmat- big NO!  
Det ska vi också vänta med. Friterat och sånt skit. Nej tack. Vi ska inte bli en familj som lever på de. 
Godare att göra egna hamburgare och egen klyftpotatis/ppommes i ugnen. Samma sak med hemmagjord pizza. Tusen gånger godare.  

Lördag hela veckan- big NO! 
Lördagsgodis så småningom när han blir äldre men absolut inte nu!  Och då ska det bara vara på lördagar också inte massa småätande de andra dagarna. 

frukost till kvällsmat- big NO! 
Man äter lagad mat till lunch och kvällsmiddag. 
Skulle aldrig ge mina barn smörgås istället för kvällsmat. Inte i nuläget iallafall. 
hinner man inte laga mat så är gröt.
förstår inte äter inte alla lagad mat två gånger om dagen? Trodde alla barnfamiljer åtminstone gjorde det. . 

Färdiga såser/pulversåser- big NO! 
ska de vara sås till så gör vi den själva från början. 

sen är det så mycket mer. Men kan inte skriva allt här. 

och det jag blev mest grinig på Christoffer med idag var att han hade gett elton smaksatt yoghurt Till kvällsmat. Blev faktiskt ledsen i mitt hjärta eftersom det är en sådan stor sockerbomb. Vet inte om han inte fattade de. 

Naturell yoghurt är så mycket bättre och smaksätta själv istället.  
Fikar vi så äter elton sina majskrokar/puffits, frukt och bär. Grädde går bra om den är 40% och ingen sötat den (den med mindre fetthalt innehåller too much skit)


alla tänker olika och vi vill bara eltons bästa. 
Sen är det väl klart att detta inte kanske kommer hållas för alltid utan det är just nu. 
Folk får tycka vi är dumma i huvudet men alla gör på sitt sätt. 
Och tycker då även att folk runt omkring får acceptera att vi vill ha de såhär.  





 
1 Anonym:

skriven

Håller med dig helt! Hos oss vill gärna gammelfarmor mata i min 1 åring med glass och skit. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att hon inte ska äta sånt. Då tittar hon på mig som om jag är dum i huvudet!!

Svar: Skönt ! åh hatar när det är så 😄
äve

2 Johanna :

skriven

Varför skulle folk tycka att ni är dumma i huvudet? Erat barn erat beslut. Jag håller med, man behöver inte trycka i sitt barn skit när barner ändå inte ens kan be om det. Det är värre med syskonen sen.. När den stora har börjat fått nåt smarrigt så förstår dom mindre ganska fort och oxå vill ha 😉

Svar: Det verkar som de. dom tittat iaf på oss som dom tycker de 😃 jo förstår det blir svårt med syskonen sen men man kan ju försöka hålls de ganska bra innan och görs så gott man kan sen med syskon 😃
äve

3 emelie n:

skriven

Håller med dig till viss del. Men problemet är ju att det blir svårare med tiden, säkert mest när man ska använda sig av dagmamma/dagis, när barnet börjar gå till kompisar och sånt. Barn vill ju ha det andra barn har, även godis osv. Och när barnen börjar skolan sen också, då är det ju den maten som serveras som gäller..

Men förstår inte att folk tittar konstigt haha, det är väl hur bra som helst om man kan lyckas hålla det så som ni gör.

Däremot gällande att ge en macka till kvällsmat vet jag av egen erfarenhet att det lika gärna kan vara en nödvändighet likadant som det kan vara lathet hos föräldrar. Hos oss kan ju Calle 4 år somna innan kvällsmaten ens är klar när han varit hos dagmamman en hel dag, händer inte ofta nu som tur är men det förekommer. Och nej, det går inte att väcka honom efter 30 minuter för att äta mat, då somnar han vid matbordet istället. Då är det ju bättre för oss och Calle att ge en macka och banan direkt istället för ingenting.

Sen måste man ju respektera allas val. Alla barnfamiljer äter inte lagad mat två gånger om dagen varje dag. Jag åt inte lagad mat två gånger om dagen varje dag när jag var liten, oftast gjorde jag det men inte alltid och jag har nog inte varit mer sjuk än någon annan ;-) Alla barn tycker inte om gröt och jag skulle aldrig tvinga i mitt barn något den inte tycker om (inga fjanterier utan verkligen inte tycker om), det ger ju barnet en dålig upplevelse till mat. Bara för att försvara varför en macka och banan enligt mitt tycke är OK till kvällsmat någon gång ibland så länge det inte handlar om vuxnas lathet till att laga egen mat. Men att äta godis, skräpmat, färdig mat varje dag är onödigt så är jag helt på din linje :-)

Svar: Jo jag förstår ju de att det blir svårare med tiden speciellt när det kommer syskon och den yngre ser vad den äldre äter osv... men vi får försöka så gott vi kan. ja absolut menar inte att ni gör fel utan mer att våran familj ska göra på detta sättet. kanske för att jag alltid hade så som liten det har väl smittat av sig :) och absolut måste han ju äta någonting innan han somnar det förstår jag med. :) så fortsätt som ni gör. kanske är där ni är nu om något år jag med vad vet jag. men i nuläget känner jag såhär 😊☺
äve

4 Melisa:

skriven

Tur att vi alla väljer hur vi vill uppfostra våra barn. Du ska självklart göra det som passar dig och skit helt i vad andra har flr åsikter. Dabre fick faktiskt smaka tårta första gången när han va 9.5 mån och jag var helt emot allt i början. Men jag har märkt att så länge han äter mat och inte vägrar så får han smaka av oss. Idag är det tyvärr hemskt svårt att undvika allr. Men det är självklart mycket lättare om ni båda lever så👏🏻 stå på dig! Det är ditt barn och självklart är en måltid mat bättre och nyttigare än annat😘

Svar: Ja men eller hur. :) men det blir ju svårare med tiden det förstår jag med. men man kan ju försöka hålla det så som vi vill ha det iallafall ett tag 😄😙
äve